Płonąca lekcja

Jan Alechniewicz z 7a przygotował na dzisiejsze zajęcia płonące eksperymenty.

Podpalał zwilżone spirytusem sole sodu, boru i miedzi. Efekty wizualnie były imponujące. Przy okazji powtórzyliśmy doświadczenia z ubiegłego tygodnia- „płonący banknot” – tym razem z oczekiwanym skutkiem.

Dlaczego płomienie tych soli mają takie ładne barwy?

…W wysokiej temperaturze związki niektórych metali wyparowują, a ich pary pobudzone do świecenia zabarwiają płomień palnika w charakterystyczny dla siebie sposób. Zabarwienie to jest efektem wzbudzenia atomów metali w płomieniu, które wracając do stanu podstawowego emitują kwant światła o ściśle określonej długości fali. Należy podkreślić, że w przypadku większości pierwiastków obserwuje się emisję światła jedynie od elektrycznie obojętnych atomów, a nie jonów. Przykładowo gdy do płomienia wprowadzimy jon sodu to w pierwszej kolejności ulega on rekombinacji z wolnym elektronem, a dopiero potem w wyniku kolejnego zderzenia może dojść do wzbudzenia i relaksacji, której towarzyszy emisja pomarańczowego światła o długości fali równej 589 nm…(źródło:https://pl.wikipedia.org/wiki/Barwienie_p%C5%82omienia_palnika)

dscn2627.jpg

DSCN2628

DSCN2630

DSCN2631

DSCN2632

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s